wtorek, 3 września 2013

W poszukiwaniu wartościowego rynku- czyli potencjał aby być milionerem

Oczywiście każdy marzy aby być drugim Zuckerbergiem, Gatesem, czy choćby Czarneckim (Leszkiem), ale nie każdemu jest to dane;). Co więc należy zrobić aby rozpocząć biznes ale i czerpać z niego pieniądze, a nie tylko samą satysfakcję? (gorsze są już tylko biznesy, gdzie nie ma ani pieniędzy ani satysfakcji ;) )

Proste- pomijam kwestie sprzedawania produktów po znajomości (z tego też można żyć), przetargów publicznych, i modelu biznesowego "inwestor/dotacje unijne" itp - trzeba po prostu znaleźć rynek i popyt na produkty! Niby proste ale mam wrażenie, że każdy o tym zapomina, szczególnie jak "spadnie nam z nieba" fascynujący pomysł. Zapominają o tym project managerowie, którzy nagle odkryli powołanie do kreowania czegoś własnego, zapominają o tym korporacje, zapominają też o tym startupowcy z powołania, którzy często słuchają się doradców z korpo a ci raczej koncentrują się na wewnętrznych aspektach produktu czy działalności a nie na tym co na zewnątrz a konkretnie - gdzie jest klient, jaki on jest, czy ma pieniądze i czy faktycznie ma jakiś problem!

To właśnie tam trzeba szukać rozwiązania- oczywiście najlepiej je też znaleźć, ale sam proces i próba podjęcia procesu szukania klienta i rozmawiania z nim w sposób dosłowny czyli face to face, telefonicznie, formularzami, mailowo a nie opieraniu się na samych przypuszczeniach jest kluczem.
Nazywa się to- Customer Developmentu i wg. mnie jak żaden inny proces/metodyka (jak zwał tak zwał) nie trafia w samo sedno problemu startupów i pokazuje rozmowę z klientem od podszewki. Dlatego polecam wszystkim książkę Steve'a Blanka i Boba Dorfa "Podręcznik Startupu". Jak ktoś porywa się z motyką na słońce czyli chce założyć startup to nie pozostaje mu nic innego jak ją kupić....(przeczytać także), chyba, że ktoś ma Customer Development we krwi- są takie osobniki czyli mają żyłkę przedsiębiorczości wtedy książkę można przekartkować ;)

Tak czy owak wyjściem do znalezienia milionów jest wpierw:
1. Znalezienie rynku - dużego.
2. Zbadanie klienta - oraz jego poznanie.
3.Wnikliwe przebadanie jego potrzeb i problemów.

i dopiero szukanie rozwiązania!





Brak komentarzy:

Gdzie pracujesz - najczęściej ?