środa, 11 września 2013

Wielkość ma znaczenie!

Szukając pomysłu na biznes - lub analizując już rewolucyjny pomysł najważniejszym krokiem jest analiza wielkość rynku i jego charakterystyki. Bez tego nie ma co iść dalej! Ja oczywiście podam dwa najważniejsze parametry, które służą do oszacowania rynku. Są to:
-Ilość (klientów).
-Cena (produktu- duże znaczenie ma także marża).

Zarówno przy ilości jak i cenie warto poświęcić więcej czasu i odpowiedzieć sobie jasno na pytania:
a) Czy rynek jest liczony w kilku jednostkach czy tysiącach lub milionach użytkowników?
b) Czy faktycznie rynek jest tak duży? (warto odpowiedzieć na to szczerze)
c) Co świadczy o wielkości tego rynku teraz? (dane historyczne lub obserwacje własne np. - ludzie na rozwiązanie tego problemu przeznaczają 200zł miesięcznie).
d) Czy jest to produkt nice to have czy must have?

Do największych i najczęściej spotykanych błędów należy idealizowanie rynku i klientów, dorabianie ideologi, mówienie: "ja tego nie wiem ale to czuję". Oczywiście ta intuicja biznesowa jest bardzo ważna - dla mnie jest to wręcz sama istota przedsiębiorczości, ale tutaj trzeba być bardzo ostrożnym. Oczywiście jak tanio i szybko to sprawdzisz to rzucaj wszystko i działaj (sam tak robię:) ).

Jak najlepiej zrobić analizę rynku- będę pisał prosto z mostu bo pisanie językiem akademickim się nie sprawdza !!!!! Idź do 10 z brzegu klientów i zobacz jak:
1. Rozwiązują ten problem teraz.
2. Ile wydają na to pieniędzy.
3. Ile poświęcają temu czasu.

Jeśli dostaniesz odpowiedź na te pytania to będziesz miał dobrą bazę do dalszych analiz tj. czy w ogóle warto zaprzątać sobie tym głowę. Nie ma nic gorszego niż praca 3 lata nad czymś co jest małym rynkiem - nie da się osiągnąć skali, ludzie rozwiązują to we własnym zakresie za darmo (więc szanse są "0" że mi za cokolwiek zapłacą), a czas mojemu produktowi poświęcą jedynie z przyzwoitości i chęci pomocy a nie realnej potrzeby....i generalnie ani nie ma problemu ani tym samym rynku!

Ja staram się odpowiedzieć na te pytania już na dzień dobry zanim w ogóle zrobię testową stronę lub landing page'a lub nawet zapełnię tabelę -Lean Canvas. Jak mam słabe odpowiedzi to dziękuję i szukam innych rynków i problemów do rozwiązania. Nie "kopię się na siłę" z klientem... świat jest pełen problemów wartych rozwiązania a ja mam za dużo pomysłów aby angażować się w coś bez przyszłości.


Brak komentarzy:

Gdzie pracujesz - najczęściej ?